معرفی سفیر یا نمایندگی
اقتصاد

بولیوی در پی افق های دیگر برای دسترسی به دریا



در پی شکت بولیوی در دعوی دریایی علیه شیلی، این کشور اعلام کرد که به حکم دادگاه لاهه احترام می گذارد ولی هرگز از بازخواست دریای خود که با حمله ی شیلی در سال 1879 از دست داده است، استعفا نخواهد داد؛ این کشور همچنان در حال دعوت شیلی به گفت و گو در مورد این مسئله ی حل نشده می باشد ولی هنوز از جانب شیلی آمادگی برای این امر اعلام نشده است.
در حال حاضر صادرات و واردات محموله های بولیوی از طریق بندر آریکا در شیلی صورت می گیرد که این امر به دلیل حجم محموله ها و عدم توانایی این بندر برای پشتیبانی این حجم بار باعث مشکلات زیادی از جمله کمبود انبار، توقف، کاهش ریتم و زمان طولانی ترخیص می شود؛ همچنین به دلیل روابط سیاسی نامناسب و مشکلات تاریخی بین دو کشور، وابسته بودن بولیوی به این بندر شیلی، چندان مورد خوشایند این کشور نمی باشد.
بدیهی است که در این شرایط بولیوی در پی راه حل هایی دیگری برای دسترسی به دریا و حمل و نقل محموله های خود می باشد که یکی از این راه حل ها جایگزینی بندر ایلو در پرو با بندر آریکا در شیلی می باشد. روابط بولیوی با پرو همواره دوستانه بوه و با توجه به اعلام آمادگی پرو امکان عملی شدن این مسیر دور از انتظار نمی باشد، خصوصا اینکه پرو اعلام کرده است که بندر ایلو را در راستای دریافت محموله های بولیوی ارتقا خواهد داد، و برای بولیوی نرخ ویژه ای با 30 درصد تخفیف در نظر گرفته است.
راه حل دیگر بولیوی پروژه ی راه آهن بین اقیانوسی می باشد که اقیانوس آرام را به اطلس متصل کرده و از پرو، بولیوی و برزیل عبور می کند؛ این پروژه مورد توجه کشورهای بسیاری از اقصی نقاط جهان برای شرکت و سرمایه گذاری قرار گرفته است.

 

 

وزارت امورخارجه | رواديد الكترونيك | تماس با ما | ساعات كار اداري | نقشه سایت | جستجو | گالری تصاویر